Altyazı Sinema Dergisi 2022’nin ilk sayısında sinema tarihinin usta işi politik hiciv örneklerini inceliyor.
Dosya olarak hazırlanan sayıda, türü gündeme getiren Don’t Look Up’ın yönetmeni Adam McKay ile gerçekleştirilmiş bir söyleşi de var.
Son dönemin en çok konuşulan filmlerinden olan Don’t Look Up’la birlikte, dergi keskin bir tür olarak ‘politik hicvin imkânlarını’ gözden geçiriyor.
Dosya, Miloš Forman’ın Koşun İtfaiyeciler’inden (Hoří, má Panenko, 1967) Paul Verhoeven’ın ayrıksı işi Yıldız Gemisi Askerleri’ne (Starship Troopers, 1997), Senegal cevheri Xala’dan (1975) Yeşilçam klasiği Selamsız Bandosu’na (1987), kaos şaheseri Yeraltı’dan (Underground, 1995) absürdün zaferi Bükreş’in Doğusu’na (A fost sau n-a fost?, 2006), ayrıca Billy Wilder, Nagisa Ôshima gibi ustaların yaklaşımlarına değinen on bir yazıdan oluşuyor.
Yeni sayıda neler var?
- Billy Wilder’ın kapitalist ve sosyalist değerleri baş döndüren bir tempo ile çarpıştırdığı Bir, İki, Üç ustanın filmografisinin görece saklı kalmış klasiklerinden. Soğuk Savaş’ın Berlin’inde geçen filmi Erman Ata Uncu yazdı.
- Çek Yeni Dalgası’ndan Koşun İtfaiyeciler Kaan Denk’in, Japon Yeni Dalgası’ndan Kôshikei (1968) Aslı Ildır’ın imzasıyla dosyada.
- Ousmane Sembène’nin hedef tahtasına yeni sömürgeci pratikleri koyarken sadece batıyı değil ülkesindeki elitleri de eleştirdiği Xala’yı Öykü Sofuoğlu, R.W. Fassbinder’in düzen karşıtı eylemcileri tartışmaya açtığı Üçüncü Kuşak’ı (Die Dritte Generation, 1979) Umut Mert Gürses inceliyor.
- Ali Ercivan’ın yazısı, yerli sinemanın politik hicivdeki zirvelerinden biri olan Selamsız Bandosu’nda (1987) umutsuzluk ile umudun ve dayanışmanın bir araya gelişi üzerine.
- Türün en göz alıcı örneklerinden biri olduğu gibi savaş suçlarının üzerini örttüğü argümanıyla sert biçimde de eleştirilmiş olan Emir Kusturica filmi Yeraltı’nın cümbüşlü dünyasını Eren Odabaşı irdeliyor.
- Dosyada Kutlukhan Kutlu bir başka tartışmalı filmin, zamanında yaygın biçimde yanlış anlaşılmış Yıldız Gemisi Askerleri’nin ‘sağ gösterip sol vuran’ formülü üzerine düşünüyor.
- Amerikan demokrasisini yerden yere vuran Seçimler (Election, 1999) Burçin S. Yalçın’ın, Romanya diktatörü Çavuşesku’nun sonunu getiren olaylara acı bir tebessümle yaklaşan Bükreş’in Doğusu Necati Sönmez’in yazısında.
- Don’t Look Up’ın yönetmeni Adam McKay’in filmdeki politik ve estetik tercihlerinden bahsettiği söyleşi ise Ekrem Buğra Büte’nin imzasını taşıyor.
Altyazı’nın 215. sayısına altyazi.net/dergi adresinden erişilebiliyor.
(HA)