Sinema dergilerinin son sayılarında her biri farklı konular işleniyor. Altyazı, baharın müjdeleyicisi İstanbul Film Festivali’ni sayfalarına taşırken Yeni Film 2000’li yıllar Türk Sineması’nı işliyor, sinema fanzini Hayal Perdesi’yse “Sinemada Gerçeklik Sorunu”nu irdeliyor.
Altyazı’dan festivale “oyunlu” bakış
Boğaziçi Üniversitesi Mithat Alam Film Merkezi tarafından aylık yayınlanan sinema dergisi Altyazı, nisan sayısının büyük bölümünü 28. İstanbul Film Festivali’ne ayırmış. Festivalde göze çarpan filmlerin büyük kısmı, izleyici seçimlerini kolaylaştırmak ve filmlere farklı gözle bakmayı sağlamak amacıyla önceden izlenmiş ve yorumlanmış. Bunu yaparken bir de oyun oynamış dergi yazarları. Her yazar filmden bir replik seçerek o replik üzerine kurmuş yazısını ve bu da yazıları daha ilginç kılmış.
Dosyada ayrıca, Tony Monero, Piçler ve Kör, Domuz Uçmak İstiyor gibi dikkat çekici filmlerin genç yönetmenleriyle yapılmış söyleşiler de yer alıyor. Festivalin, birbirinden önemli klasikleri seyirciyle buluşturan tematik bölümü ‘Asiler, Azizler, Aşıklar’ı ise seçkiyi hazırlayan Prof. Dr. Cemal Kafadar anlatıyor. Dosyada bunların yanı sıra ‘Gümüş Ülke, Altın Sinema: Arjantin’, ‘Canlandırma Sineması: Bill Plympton’ ve Türk Sineması 2008–2009’ gibi bölümlerdeki filmleri toplu olarak değerlendiren yazılar bulunuyor.
Altyazı’da festival dışında vizyonda göze çarpan filmlerle ilgili de oldukça ayrıntılı yazılar bulunuyor. Oscarlı “The Wrestler – Güreşçi”, “Pazar: Bir Ticaret Masalı”üzerine değerlendirmeler, yönetmenler Aydın Bulut, Atalay Taşdiken ve Cemal Şan’la söyleşiler bunlardan birkaçı.
Dosyada ayrıca, Tony Monero, Piçler ve Kör, Domuz Uçmak İstiyor gibi dikkat çekici filmlerin genç yönetmenleriyle yapılmış söyleşiler de yer alıyor. Festivalin, birbirinden önemli klasikleri seyirciyle buluşturan tematik bölümü ‘Asiler, Azizler, Aşıklar’ı ise seçkiyi hazırlayan Prof. Dr. Cemal Kafadar anlatıyor. Dosyada bunların yanı sıra ‘Gümüş Ülke, Altın Sinema: Arjantin’, ‘Canlandırma Sineması: Bill Plympton’ ve Türk Sineması 2008–2009’ gibi bölümlerdeki filmleri toplu olarak değerlendiren yazılar bulunuyor.
Altyazı’da festival dışında vizyonda göze çarpan filmlerle ilgili de oldukça ayrıntılı yazılar bulunuyor. Oscarlı “The Wrestler – Güreşçi”, “Pazar: Bir Ticaret Masalı”üzerine değerlendirmeler, yönetmenler Aydın Bulut, Atalay Taşdiken ve Cemal Şan’la söyleşiler bunlardan birkaçı.
Yeni Film’den 2000’lerde Türk sineması
Yeni Film sinema dergisi bu sayısında son dönem Türk filmlerini derinlemesine inceleyen yazılarla çıktı karşımıza. Güz Sancısı, “Müsamereleştirilen Bir Tarih” alt başlığıyla eleştirilirken, 6–7 Eylül tanıklıklarına da yazının içinde yer verilmiş. Elif Genco 90’lı yılların filmi Bahoz- Fırtına’yı “2000’lerde Açı-Karşı Açı” başlığıyla anlatırken, Ulaş Karakoç “Mustafa”yı irdeliyor.Dergide ayrıca Üç Maymun, Süt, Pandora’nın Kutusu, Issız Adam, Recep İvedik ve Muro da ayrıntılı olarak inceleniyor ve eleştiriliyor. Pandora’nın Kutusu filminin yönetmeni Yeşim Ustaoğlu’yla yapılan söyleşi de dikkat çekiyor.
Sinema fanzini “Hayal Perdesi”
Mart-Nisan sayısıyla 13. sayıya ulaşan Hayal Perdesi oldukça ilginç bir konuyu dosyasına taşımış: Sinema Salonları. İhsan Kabil, sinema salon ilişkisini yorumlarken, Tuba Deniz “Düş Şatoları Yıkılıyor” yazısıyla sinema salonlarının neden seyirci kaybettiği sorusunun cevabını arıyor.Dergide ayrıca Bosnalı genç kadın yönetmen Aida Begic ile söyleşi, Bir Yönetmen Üç Film bölümünde Michael Haneke ve filmleri, Klasik Eleştiri bölümünde Potemkin Zırhlısı, toplu konuşma bölümünde ise Semih Kaplanoğlu ile söyleşi yer alıyor. Sadık Yalsızuçanlar ise sinemada gerçeklik sorununu fiziksel zaman ve mekan üzerinden yorumluyor.(SÇ/EÜ)