Farklı şehir ve üniversitelerden 16 kişinin katıldığı ve 13 Aralık’a kadar sürecek olan "Temel Gazetecilik Atölyesi"nde Özcan Yurdalan “Haber Fotoğrafçılığı” atölyesi gerçekleştirdi.
“Fotoğraf, mutlak bir gerçeği göstermez”
Görsel haberciliği anlatan Özcan Yurdalan, “Görsel hikaye, birden fazla fotoğrafla kurulan, ses, video, çizim, grafik gibi materyallerden destek alan hikaye anlatma sanatıdır” dedi ve şöyle devam etti;
“Bir yerde ne olduğu bilmek, insan haklarından biridir. Bir insanın nasıl özgürce yaşama hakkı varsa özgürce doğru ve güvenilir haber alma hakkı da vardır. Bu da sanal çağda görüntüyle haber iletme, yani görsel habercilik formunu almıştır.
“Her fotoğraf bize bir şey söyler. Haberci gözünün gördüğüyle yetinmez. Haberci, görülenin arkasındaki gerçeği arayan insandır. Görüntü ile gerçek arasında ters bir ilişki vardır. Altyazı fotoğrafın anlamını değiştirebilir.
“Bu yüzden fotoğraf, mutlak bir gerçeği göstermez. Hakikati değil, fotoğrafçının görebildiği kadarıyla hakikati gösterir. Yani fotoğraf çok güçlü yalanlar söyletebilir. Fotoğrafçı istediği zaman bunu yapabilir.
“Fotoğraf için doğru mesafe, doğru açı ve doğru an unsurları çok önemlidir.”
Haber fotoğrafçılığı tarihi ya da Anka Kuşu hikayesi
“Görüntülerle haber iletme yöntemi çok eskiye dayanıyor” diyen Yurdalan, haber fotoğrafçılığının tarihini anlattı ve çekilmiş ilk fotoğraftan, iliştirilmiş fotoğrafçılıktan bahsetti ve şöyle devam etti:
“Fotoğraf, en güçlü iletişim araçlarından biridir ve geçmişten bugüne bugünden geleceğe yollanan bir mesajdır. Fotoğraf bağımsız bir dil olarak günümüz insanın hakim olması gereken bir dildir aslında. Bu dillerden biri de fotoğrafın dilidir. Bu çağımızın bir getirisidir.
“Habercilik hayata bakma biçimidir. Bir tutku, bir hissiyattır. Bir iş değildir sadece, yaşam biçimidir aslında. Elinizde söz, yazı, görüntü her ne varsa bununla tutkunuzu yansıtabilirsiniz.
“Bu tutkuyu yansıttığınız araçlardan biri olan fotoğraf, fotoğrafçının algı dünyasını yansıtır, dış dünyayı değil.”
Yurdalan, Türkiye ve dünyadaki ünlü fotoğrafçılara ve fotoğraf ajanslarına da değindi.
Görsel haberci;
* Klişe anlatımlardan kaçınır
* Dogmaları sorgular
* Görünenin arkasındaki gerçeği anlamaya çalışır
* Yaratıcılığını öne çıkarır
Görsel hikayenin inşa aşamaları;
* Konuyu seç
* Çok iyi araştır
* Doğru açıdan çek, kur
* Yaz ve bir hikaye anlat
Haber fotoğrafçılığının temel ilkeleri
Yurdalan, haber fotoğrafının bilgi, tanıklık ve haber iletme aracı olan bir fikir ürünü vurgulayarak, dürüstlük, sorumluluk ve bağımsızlığın, haber fotoğrafçılığının temel ilkeleri olduğunu belirtti.
Yurdalan, şöyle devam etti:
“Fotoğrafçı, fotoğraf süreciyle ilgili açık ve şeffaf olmalı. Fotoğraf hikayesinin haberdeki dizilişi, olayları doğru ve adil bir biçimde temsil etmeli.
“Fotoğrafçı, haberine ve okuruna karşı dürüst olmalı. Haberci, bağımsız olmalı. İnandığına aykırı olsa bile tespitlerini yayınlama iradesini kullanmalı. Fotoğrafçı, çektiği fotoğrafın, hakikatle örtüşmesinden, gerçeği doğru temsil etmesinden sorumludur.”
Tek fotoğraf üzerinden haber anlatımına odaklanan Yurdalan, yapılacak haberlerde fotoğraf çekerken ve haber fotoğraflarının fotoğraf altı yazılarını yazarken dikkat edilmesi gereken noktaları anlattı.
Daha sonra katılımcılar sahaya çıkarak fotoğraf-hikaye kurgusu oluşturdular. Beyoğlu - Çukurcuma çevresinde çektikleri fotoğrafların, künyelerini oluşturarak atölyede sunumlarını gerçekleştirdiler. Katılımcıların hazırladığı fotoğraflar bianet'te yayınlanacak.
Temel Gazetecilik Atölyesi programı şöyle;
11 Aralık Çarşamba - Haberi kurmak&Görüş Almak - Gazeteci Timur Soykan
12 Aralık Perşembe - Dijital Mecra Kullanımı - Pınar İlkiz
13 Aralık - Haber Değerlendirmesi&Sertifika Töreni (SO)
Atölye BİA hakkında |
IPS İletişim Vakfı/bianet'in Atölye BİA adıyla düzenlediği habercilik seminerleri medyanın farklı birimlerinden gazetecilere, işsiz bırakılmış gazetecilere, iletişim fakültesi öğrencilerine ve gazetecilik yapmak isteyen herkese açık. Atölye BİA programları hak, toplumsal cinsiyet ve çocuk odaklı habercilikle barış gazeteciliği perspektifi ve tercihiyle temel gazetecilik, haber fotoğrafçılığı, yargı haberciliği, araştırmacı gazetecilik, yeni medya, görselleştirme araçları, dijital güvenlik gibi alan ve temalar üzerinden kuruluyor. Atölye BİA ile birlikte IPS İletişim Vakfı’nın 2002-2007 aralığında düzenlediği temel gazetecilik, kadın, çocuk, insan hakları odaklı habercilik eğitimleri ve 2008-2017 aralığında gerçekleştirilen Okuldan Haber Odası programları yıl içine yayıldı ve gazetecilere ve ilgilenen herkese açık hale geldi. Haziran 2018'de başlayan Atölye BİA programında, Aralık sonu itibariyle 8 atölye (7-13 Haziran Gazeteciler İçin Yeni Medya, 16-25 Temmuz Gazeteciler İçin Haber, 2 Eylül Kürtçe Habercilik ve Çeviri, 7-9 Eylül Haber Fotoğrafçılığı ve Fotoröportaj, 17-26 Eylül Çevre ve Kent Haberciliği, 1-8 Ekim Yargı Haberciliği, 15-23 ve 8-16 Kasım Gazeteciler için Haber Atölyeleri) 101 kişinin katılımıyla gerçekleştirildi. 2019 yılında ise farklı tarihlerde (11-18 Şubat, 20-27 Şubat, 14-21 Haziran, 22-29 Temmuz, 2-10 Eylül) beş "Temel Gazetecilik Atölyesi", yine farklı tarihlerde (27-28 Nisan Kürtçe Habercilik ve Çeviri, 4-5 Mayıs Dijital Güvenlik, 10-12 Mayıs Haber Fotoğrafçılığı, 13-20 Mayıs Gazeteciler Yeni Medya, 21-25 Ekim İklim Haberciliği, 11-15 Kasım Kadın-LGBTİ+ ve Yargı Haberciliği) altı tematik atölye düzenlendi. Yıl boyunca temel ve tematik habercilik atölyeleri devam edecek. Bu proje İsveç Uluslararası Kalkınma İşbirliği Ajansı (SIDA) desteğiyle gerçekleştiriliyor. |
* Atölye BİA haberleri için tıklayın.
Özcan Yurdalan hakkında
1955 Yılında Adana'da doğdu. 1977 yılında AFSAD (Ankara Fotoğraf Sanatçıları Derneği) kurucuları arasında yer aldı. 1980'e kadar eşitli gazetelerde, dergilerde ve DİSK-Genel İş Sendikası Foto Film Merkezi'nde çalıştı. 1999 yılında çocuklarla fotoğraf atölyelerini başlatan ve metodolojisini oluşturan grubun içindeydi. 2000 yılında Fotoğraf Vakfı, 2005 yılında Nar Fotoğraf Ajansı kurucuları arasında yer aldı. Yayınlanmış sekiz seyahatnamesi, bir seyahat denemeleri kitabı, bir belgesel fotoğraf ve fotoröportaj metodolojisi kitabı, bir de "gezi isyanı" sürecini izleyen fotoğrafçıların deneyimlerini içeren kitabı bulunuyor. Çeşitli kentlerde belgesel fotoğraf seminerleri sürdürüyor, çocuklarla fotoğraf atölyelerine katılıyor, fotoğraf kuramına ilişkin yazılar yazıyor, uzun yolculuklara çıkıyor.