Bill Fontana'nın ses yerleştirmesi "Sessiz Yankılar: Notre-Dame" Arter'de ziyarete açıldı.
Ses yerleştirmesi, Paris'in simgesel yapılarından Notre-Dame Katedrali'nde yer alan ve 2019'daki yangın sonrası sessizliğe bürünen dev boyutlardaki on adet çanın seslerini yeniden duyulur kılıyor.
Sanatçının, çanların Paris'in ortam seslerine karşılık veren titreşimlerini kaydettiği eser, bu sesleri canlı bir bağlantıyla Paris'ten İstanbul'a taşıyor.
Fontana, "Sessiz Yankılar: Notre-Dame" isimli ses yerleştirmesinde, restorasyonu 2024'e kadar devam etmesi planlanan katedralin en eski çanı "Emmanuel"in ve diğer dokuz çanın Paris'in ortam seslerine karşılık veren titreşimlerini ivmeölçerler aracılığıyla kaydederek kendine özgü tarzıyla insan kulağının işitebileceği hâle getirdi.
"Sessiz Yankılar: Notre-Dame", Paris'in mimari ikonlarından Centre Pompidou'da, yapının doğrudan Notre-Dame Katedrali'ne bakan terasına yerleştirilen bir hoparlör sistemiyle canlı olarak yayınlandıktan sonra İstanbul'da izleyicilerle buluşuyor.
Eser, John Cage'in "müzik süreğendir; kesintiye uğrayan sadece dinleme eylemidir" düşüncesiyle yakından ilişki kuruyor.
Arter binasının -3. katında konumlandırılan on hoparlörle ziyaretçilerin keşfine açık bir ses ortamı meydana getiren eser, Fontana'nın müzenin performans salonlarından Karbon'da sergilenmeye devam eden "İo'nun Yeni Sesi" başlıklı yapıtıyla eşzamanlı olarak deneyimlenebilecek.
(AÖ)