Rolling Stones'tan Nabil Ayers'in Nirvana için her şeyin değiştiği geceyi anlattığı yazısını aktarıyoruz:
1991 baharında Alice in Chains, Seattle'ın en büyük grubuydu. Soundgarden bir buçuk yıl önce Louder than Love'ı yayınlamıştı.
Nirvana ve Mudhoney, Sub Pop Records'tan iyi albümler çıkarmışlardı; Mookie Blaylock henüz yeni adı Pearl Jam ile ilk konserini vermemişti.
Düzinelerce başka Seattle grubu albümler çıkarıyor ve içlerinden herhangi birinin bir sonraki büyük grup olabileceğini hissediyordum.
Ama hiçbiri Alice in Chains'in karanlık, talkbox-infüzyonlu MTV hiti "Man in the Box" gibi bir çıkışa sahip değildi.
Bu yüzden, üniversitedeki ikinci yılımın sonuna doğru, Seattle'ın ücretsiz aylık müzik dergisi The Rocket'te, yaklaşan bir Alice in Chains konserinin tam sayfa bir reklama rastladığımda çok heyecanlandım. Seattle müzik sahnesi hakkında bir film gösterilecekti.
İlgilenenlere saat 18:00'de Seattle Center otoparkında olmaları söylendi. 17 Nisan 1991, Çarşamba günü arkadaşım ve ben yaşadığımız yer olan Tacoma'dan çıkıp 45 dakika yolculuk yaptık, Seattle Center'a vardığımızda park yeri yüzlerce arabayla doluydu.
Uzun kuyruk şunu netleştirdi : O gece Alice in Chains'i göremezdik.
Hâlâ erkendi, bu yüzden başka neler olup bittiğini görmek için The Rocket'a göz gezdirdik. Tanımadığımız RKCNDY ve Off Ramp gibi grup isimleri küçük sahnelerde yer alıyordu.
Bir grup göze çarpıyordu: O gece Fitz of Depression ve Bikini Kill ile OK Hotel adında küçük bir sanat evi mekânının açılışında çalan Nirvana.
Güzel bir bahar gecesiydi
Nirvana'nın müziğini üniversite radyo istasyonum KUPS'tan biliyordum ve oda arkadaşım, listeyi gördüğümde Doğu tınılı basları anında aklıma gelen "Love Buzz" ın cover'ını sürekli olarak çalıyordu.
OK Hotel'e saat 18:30 civarında vardığımızda kapılar henüz açılmamıştı, ama bileklerimize daha sonra girişimizi garanti edecek özensiz bir damga vurmak için her birimiz 8 dolar ödedik.
Güzel bir bahar gecesiydi, bu yüzden o geceki talihimizin farkında olmadan (ve ne yazık ki Bikini Kill'in ilk Seattle gösterilerinden birini kaçırdığımızın da farkında olmadan) yakındaki tarihi Pioneer Square mahallesinin sokaklarında dolaştık.
İki saat sonra kulübe döndüğümüzde, kapalı gişe bittiği açık olan gösterinin dışında bir kalabalık toplanmıştı. Seattle Center kalabalığı tamamen testosteronla doluyken, OK Hotel çalışanları sıska çocuklardı.
İki kalabalığa da uymayan üniversite öğrencileriydik, ancak farklılıklar, tek bir Seattle sahnesi olmadığını da açıkça ortaya koydu.
OK Hotel'in kalıcı sert kahve kokusuyla loş ışıklı kafesinin önünden minik konser salonunun titreşen kapılarına doğru geçtik.
Ağır kapılar, kolektif bir kütle gibi sallanan 300 kişinin oluşturduğu bir sıcaklığa açıldı. Salon, ter kokuyordu, Fitz of Depression ise setlerini Devo'nun "Freedom of Choice" şarkısının hızlı, gitar yüklü bir coverıyla kapattı.
İnsanlar gruplar halinde dışarı çıkmak için hareketlendiklerinde salonun önüne doğru ilerledik. Bu arada, siyah bir tişört ve dağınık kahverengi saçlı, olağanüstü uzun bir adam bas amfisini kurdu. Kurarken çıkardığı gürleyen, güçlü notalar beni titretmişti.
Sahnedeki üçüncü müzisyen
Uzun, düz saçlı başka bir adam davul ve zilleri yerleştirirken, pazen tişörtlü ve alçakgönüllü bir mizaca sahip üçüncü bir müzisyen, (Kurt Cobain'i kastediyor) gözleri aşağı bakacak şekilde gitar teçhizatını kurdu. Titrek, temiz bir gitar sesi çıktı.
Sonra şiddetli, bozuk bir ses odayı çınlattı. Gitar amfisi doğrudan yüzüme doğrultulmuştu ve tekrar eden bir dört akor ilerlemesi çaldığında hayal kırıklığına uğradım. Sonra şarkı söylemeye başladı: "Polly wants a cracker/I think I should get off her first."
İlk düşüncem, "Vay canına, bu çok güzel, Nirvana, yola çıkmadan öncü vokallarının şarkı çalmasına izin verdi" oldu.
Kalabalık hareketsiz duruyor, dikkatle izliyor ve dinliyordu. Basçı onunla birlikte çalmaya başladı, ardından davulcu katıldı.
Şarkı sona erdiğinde, şarkıcı sohbet tonunda bir duyuru yaptı: "Merhaba, biz büyük bir rock şirketinin ürünleriyiz."
Davulcu ve basçı "Big Cheese" in açılış akorlarını çaldı, davulcu ve basçı patlayıcı bir vuruşla katıldı.
İlk notalardan önce bile özel bir ana şahit olduğumu biliyordum. Çevremdeki birçok insan çarparak kollarımı hareket ettirirken, gruba odaklanmaya çalıştım.
Sahnedeki üç kişinin saf gücü, o zamana kadar yüzlerce konser izleyen benim gibi biri için bile anlaşılmazdı. Sadece davul, bas, tek gitar ve tek ses - nasıl bu kadar büyüktü? Ve neden beni bu kadar derinden etkiliyordu?
Dave Grohl'un davulları titriyordu ve zilleri oyuncak gibi sallanıyordu ama kendi muazzam salıncağını asla alt edemedi. Kurt Cobain'in gitar sesi, tıpkı amfisi yanıyormuş gibi şiddetli ve kitleyiciydi.
Jet motorunun rüzgarı gibi çarptı
Tekrar tınıdığında, irkildim ve dengemi kaybettim. O güç, akorlarını çaldığında, bana bir jet motorunun rüzgarı gibi çarptı.
Gırtlaktan çıkan çığlığı, duyduğum herhangi bir şarkıcıdan daha fazla insanlık ve yoğunluk taşıyordu.
Setlerinin bitmesine yaklaşık 45 dakika kala Nirvana yeni bir şarkı çalmaya başladı. Kurt'un gitar tınıları bu noktada biraz öngörülebilir hale gelmişti, ancak tam da Dave ve John Bonham'ın bir hip-hop ritmi çalıyormuş gibi olduğu bir anda, şarkı farklı bir şekil aldı.
Sonra, Kurt'un tüm gece söylediği en melodik vokal kısmı başladı, sadece iki gitar notası çaldığı sessiz bir girişi vardı.
Şarkı bana en sevdiğim gruplardan biri olan Pixies'i hatırlattı - Kurt'un daha sonra referans olarak alıntılayacağı bir grup - ancak şarkının dört akorunun sadeliğine meydan okuyan bir melodiyle.
Sonra tüm enstrümanlar patladı ve kelimeleri bilmiyor olsam da - Kurt'ün de bildiğini sanmıyorum - bana "eğlendir bizi" hissi geldi- ve şarkının her satırı kafamda yankılandı.
"Smells Like Teen Spirit"i oluşturan dört akor pek yenilikçi değildi; aslında sayısız rock şarkısında kullanılmışlardı.
Şarkının bir köprüsü bile yoktu. Ancak, bu üç parçalı güç santralinin o gece ilk kez çaldığı basit, akılda kalıcı bölümlerin olduğu kombinasyon, bir şekilde parçalarının toplamından daha büyüktü.
Kurt'ün solo kısmındaki tiz notaları her ağzını açtığında beynime daha fazla kazındı. Gecenin sonunda "Smells Like Teen Spirit" kalıcı olarak kafamda yer etmişti.
Daha sonra, Alice in Chains'deki bir arkadaşımdan Nirvana konserinin hemen karşısındaki bir depoda çekildiğini tesadüfen öğrendim.
Çekilen single Eylül 1992'de piyasaya çıktığında, "Seattle sahnesi" terimi tamamen farklı bir anlama geliyordu.
Pearl Jam'in ilk albümü Ten, Soundgarden'in ticari atılımı Badmotorfinger ve Nirvana'nın devasa Nevermind albümü bir yaşına basıyordu.
Seattle, tek bir J.C. Penney giyim reklamında keçi sakallı sporcularla nerdleri bir araya getiren yeni bir müzik hareketinin uluslararası merkez üssüne dönüşmüştü.
Artık oldukça popüler olan bir indie grubu olan Nirvana, tartışmasız dünyanın en büyük grubuydu. "Smells Like Teen Spirit", OK Hotel'deki ilk çıkışından sonra hit oldu.
Nisan 1991'de OK Hotel konserinden sonra arabaya yürürken fiziksel ve zihinsel olarak hasta gibiydim. Deniz kıyısındaydık ve taze havayı derinlemesine soludum, otoyolun tepesinden gelen her sesin sakinleştirici bir dalga olduğunu hayal ettim.
Ama midem karanlık bir çukurdu. Yüzüm ağırlaştı ve gülümsemenin fikri bile zor geldi. Kollarım uyuştu, vücudum yürümeye direniyordu.
Arabaya kadar yürürken neden bu kadar kötü hissettiğimi anladım. 19 yılda çok müzik dinlemiştim.
Nirvana hepsini silmişti
Büyük arena konserlerinde aklımı piroteknik ve lazerlerle eritmiştim, punk gösterilerinde gözlüklerimi yere düşürmüştüm. Olası her müzikal duyguyu hissettiğimi sanıyordum. Ama Nirvana hepsini silmişti.
Eve giderken, henüz kaydedilmemiş şarkının kulaklarımda hala çınladığını duymanın bir yolu olmadığına dair hissedilir kaygıyı hissettim.
Bu, internet öncesi çağda canlı müziğin heyecan verici bir yanıydı - kendi kafanda bir şarkıyı kopyalamak zorunda kalmak; referans olmadan gitarda öğrenmeye çalışmak; şarkıyı sözlü olarak arkadaşlarına anlatmak; tekrar duymak için gerçekten özlem duyuyordum.
"Smells Like Teen Spirit" hakkında düşündükçe, o gece görmeyi düşünmediğim üç sıradan insan önceki müzik hayatımı işe yaramaz hale getirmiş gibi hissettirmişti.
Duyduğum veya gördüğüm hiçbir şey o gece gördüklerim/duyduklarım kadar anlamlı değildi. Bir daha da hiçbir şey olmayacaktı.
Yasaklanıp inkâr edilen, asimilasyona uğrayan ve tüm baskılara rağmen varlığını koruyan Kürtçe için, 21 Şubat Dünya Anadili Günü’ne özel Kürtçe kelime kartları hazırladık.
Elbette bu kartlarla da Kürtçe öğrenmek “suç” sayılabilir, ama en azından oldukça eğlenceli bir suç!
21 Şubat Dünya Anadili Günü’nde Kürtçe kelimeleri öğrenerek bu suçu işleyelim.
Sesin ve sözün toplumsal inşası: Sürü’nün Berivan’ı
Butler’ın performativite kavramı, cinsiyetin ve kimliğin sözlü ya da sözsüz tekrarlar ve toplumsal etkileşimler yoluyla sürekli olarak şekillendiğini ifade eder. Sessizlik de bir tür "performans" olarak görülebilir.
Judith Butler, "performativite" (performativité) kavramıyla cinsiyetin dil ve sosyal etkileşim yoluyla her seferinde yeniden şekillendiğini savunur. Bu görüş, dilin ve sözün toplumsal anlamları nasıl oluşturduğunu anlamak için önemlidir.
Butler’a göre insanlar, cinsiyetlerini ve kimliklerini dil aracılığıyla ifade eder. Bu kimlikler, toplumsal normlar ve beklentiler doğrultusunda şekillenir ve sosyal etkileşimle anlam kazanır. Söz ve dil, kimliklerin ve toplumun oluşmasını ve tekrar şekillenmesini sağlayan araçlardır. Bu durum, sesin aslında toplum tarafından şekillendirilen bir yapı olduğunu gösteren güçlü bir argümandır. Yani, bir kişi konuşurken sadece kendini ifade etmez, aynı zamanda toplumsal kuralları ve güç dengelerini de yeniden şekillendirir.
Sürü’nün Berivan’ı
Butler’ın performativite kavramı, cinsiyetin ve kimliğin sözlü ya da sözsüz tekrarlar ve toplumsal etkileşimler yoluyla sürekli olarak şekillendiğini ifade eder. Sessizlik de bir tür "performans" olarak görülebilir. Butler'a göre sessizlik, sadece edilgen bir durum değil, aynı zamanda toplumsal normlara karşı bir direnme biçimi de olabilir. Bazen insanlar, sessiz kalarak veya kendilerini ifade etmemeyi seçerek toplumsal baskılara karşı duruş sergileyebilir. Kimlik ve toplumsal normlarla ilgili baskılar arttığında, sessizlik bir tür sosyal strateji haline gelebilir. Bu açıdan "Sürü" (1978) filmindeki Berivan’ın sessizliğine baktığımızda, onun susarak ne anlatmak istediğini sorgulayabiliriz.
Yılmaz Güney’in cezaevindeyken senaryosunu yazdığı ve Zeki Ökten’in yönettiği film, sinema tarihinde önemli bir dönüm noktasıdır.
Filmin baş karakterleri Berivan ve Şivan, iki aşiret arasındaki kan davasını sona erdirmek için evlenmek zorunda kalır. Berivan, bu zoraki evliliğin yarattığı travmalar nedeniyle konuşamaz hale gelir. Berivan’ın suskunluğu sadece bireysel bir travmanın değil aynı zamanda dilsel ve kültürel baskının da bir göstergesidir.
Egemen sistemin dayattığı dil onun yaşadığı zülme karşı kendini savunmasını engeller. Berivan, Kürtçe konuşan bir karakterdir ve Türkçe bilmemesi, onu egemen düzene karşı savunmasız bırakır. Örneğin; doktora gittikleri sahnede travma sonucu konuşamıyor hale gelmese de konuşamaz.
Çünkü Berivan Türkçe bilmiyor. Ya da zoraki evliliğe karşı gelmek için mahkemeye çıksa yine konuşamaz çünkü yine anadili dışında dil bilmiyordur.
Film boyunca dil, Berivan için bir baskı aracı haline gelir ve kendini ifade etmesini engeller. Anadilini konuşamaması, sessizliğini derinleştirir ve onu toplumdan dışlanmaya daha açık hale getirir. Bu durum, feodal düzenin ve devlet baskısının, bireyin kimliği üzerindeki yıkıcı etkisini de gösterir.
Sessizlik ve güç dinamikleri
Butler’ın teorilerinde, ses ve söz, toplumsal bağlamda güç ilişkilerinin nasıl şekillendiğini ve sürdürüldüğünü anlamak açısından önemli bir yere sahiptir. Toplumlar, hangi seslerin duyulmasına izin verileceğini, hangilerinin bastırılacağını ya da tamamen yok sayılacağını belirler.
Bu süreç, genellikle egemen ideolojiler ve hegemonik güç yapıları tarafından yönlendirilir. İktidar, dil ve söylem aracılığıyla belirli kimlikleri ve sesleri meşrulaştırırken, bazılarını da dışlayarak sessizleştirir.
Toplumsal normlar, kimin konuşabileceğini, hangi dillerin veya söylemlerin geçerli olduğunu belirler ve bu da güç ilişkilerinin bir göstergesi haline gelir.
Bazı grupların sesi toplumda daha fazla yer bulurken, diğerleri ya susturulur ya da marjinalleştirilir. Bu durum sadece bireylerin kendilerini ifade etme biçimlerini değil, aynı zamanda kimliklerinin tanınma biçimini de doğrudan etkiler. Böylece, dil ve güç arasındaki ilişki, yalnızca bireysel ifadeyle sınırlı kalmaz; aynı zamanda toplumsal yapının nasıl işlediğini ve kimin söz hakkına sahip olduğunu da belirler.
Sessiz direnişin anlamı
Butler’ın teorilerinde sessizlik, sadece bir pasiflik ya da ifade eksikliği olarak değil, aynı zamanda bir direniş biçimi olarak da görülebilir. Baskıcı toplumsal yapılar içinde, egemen normlara aykırı sesler tepkiyle karşılanabilir. Hatta bu sesler cezalandırılabilir.
Bu nedenle, bazı bireyler veya gruplar sessiz kalmayı tercih edebilir. Sessizlik, bazen kendini koruma yöntemi olabilir. Bazen de mevcut düzene karşı dolaylı bir başkaldırı anlamına gelebilir.
Toplumda bazı konuların konuşulması zor veya tabu olması, sessizliği bir direniş biçimine dönüştürebilir. Kimi zaman sessizlik, açık bir karşı çıkış yerine, baskıya karşı bir duruş olarak anlam kazanır. Ancak sessizlik her zaman bilinçli bir eylem olmayabilir.
Travma, korku ya da dışlanma kaygısı, bireyleri susmaya zorlayabilir. Sonuç olarak, "Sürü" filmindeki Berivan’ın sessizliğine baktığımızda, bunun sadece bireysel bir travmanın sonucu olmadığını, aynı zamanda içinde bulunduğu toplumsal yapıya karşı bir tepki olduğunu da görürüz.
Duygusal ve psikolojik baskılar altında kendini ifade edemeyen Berivan, konuşmamayı bir direniş biçimine dönüştürerek, sessizliğiyle toplumsal düzenin baskıcı doğasını gözler önüne serer. (SÇ/TY)
Youtube platformunda Kürtçe film analiz videoları hazırlıyor. Uzun yıllardır video editörlüğü yapıyor ve bir yandan da senaryolarını yazmaya devam ediyor.