Nalan Yırtmaç'ın son yıllarda farklı medyumlarda ürettiği işlerinden oluşan "İsim, Şehir, Bitki, Hayvan" isimli kişisel sergisi 15 Kasım'da Depo'da izleyiciyle buluşuyor.
Daha önceki çalışmalarında kentsel dönüşüm, kent hakkı ve insan hakları meselelerine yoğunlaşan sanatçı, bu sefer üretiminin odağına ekolojik yıkım, yerel direniş ve göçmen hakları konularını alıyor.
Sergideki bir diğer uzun soluklu iş serisi ise sanatçının 2017'de Mexico City'deki R.a.t. Puerto Mitla misafir sanatçı programındaki gündelik deneyimlerinden ve araştırmalarından yola çıkıyor. Sosyal ve siyasi meselelere olan ilgisini bu coğrafyada ürettiği işlere de taşıyan Yırtmaç hem buradaki mahalle kültürüne, şehirde mevcut olan alt kültürlere hem de daha önceki işlerinde olduğu gibi ifade özgürlüğü mağduru olan gazetecilere odaklanıyor.
Sergiye ismini veren çocuk oyununda olduğu gibi farklı coğrafyalardan özneler, şehirler, kamusal ve kişisel mekânlar, hayvanlar, tabiat ve peyzaj ögeleri Yırtmaç'ın seçkisinde bir araya geliyor. Sanatçı, gündelik olanın siyasiliğinin imgelerle altını çizerek anlatıyor.
Yırtmaç'ın Türkiye'nin yakın geçmişinde yaşanan sosyal ve siyasi olayları hem bireysel hem de kolektif hafıza üzerinden yorumladığı serginin çağrı metninde şu ifadeler yer alıyor:
"Yırtmaç'ın işlerinin bir kısmı günce tutma pratiği gibidir. 2015'ten bu yana ülkenin sertleşen politik iklimindeki olaylar ve akabinde gelen göç dalgası, işlerde bu karanlık dönemin bir kaydına dönüşür. Sanatçı siyasi ve zorunlu göç vakaları üzerinden barınma ve mekânsal aidiyet kavramlarına odaklanır, özne ve mekân ilişkilerini sorgular. Çoğunlukla stensil (şablon) tekniğiyle tuval üzerine çalışan Yırtmaç'ın bu son dönemdeki resim ve desenlerindeki kavramsal çerçeve aynı zamanda yüzey seçimlerine de yansıyor. Sanatçının perdeden tekstil artığı kağıtlara geniş bir seçki oluşturan yüzeyleri kişisel ve gündelik olanın hafızasını da sergiye taşıyor."
Sergi 29 Aralık'a kadar açık kalacak.
Nalan Yırtmaç hakkındaSanatçı ve eğitmen. İstanbul'da yaşıyor. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Resim Bölümü, Özer Kabaş atölyesinden mezun oldu. Çalışmalarında genellikle kentsel dönüşüm, kent hakkı, mahalle kültürü, insan hakları ve ekolojik yıkım gibi sosyal ve siyasi meselelere odaklanır. Eserlerinde resim, desen, kolaj, stencil baskı, linol baskı, suluboya ve duvar resmi gibi birçok farklı medyum ve hem geleneksel hem de deneysel birçok yüzey kullanır. 2000 – 2009 yılları arasında Hafriyat sanatçı kolektifinde yer almıştır. |
(AÖ)