Atölye programının sekizinci modülü olan Gazeteciler İçin Haber Atölyesi Mehmet Kaçmaz ile devam etti. Kaçmaz, basın fotoğrafçılığı alanında dikkat edilmesi gereken noktaların üzerinde durdu.
Kaçmaz: Fotoğraf bakılan değil, okunan bir yüzey
Fotoğraf okuryazarlığı açısından “Haber Fotoğrafçılığı” derslerini önemsediğini belirten Mehmet Kaçmaz, “Hayatımızda gün içerisinde sayısız görüntüye maruz kalıyoruz. Eğer fotografik görüntüler hakkında temel bilgilere sahip değilsek görüntüleri nasıl okuyacağız? Fotografik alana sahip olmak, fotoğrafın ne söylediği hakkında bize yardımcı olur. Fotoğraf ne diyor, bunu anlamamızı sağlar” dedi.
“Biz görüntülere bakmayacağız, onları okuyacağız, analiz edeceğiz. Editöryal politika bize ne diyor, bunu görmeliyiz. Fotoğrafın alt metninin bize ne dediğini analiz etmeliyiz. Fotoğrafın bakılan değil, okunan yüzeyler olduğunu düşünmemiz gerekiyor.”
İyi fotoğraf nasıl olur?
İyi fotoğraf tanımlamasını kalp, kan ve beyin kavramları üzerinden ilişkilendiren Kaçmaz, “Fotoğrafa karşı gösterdiğimiz duygusal anlamdaki reaksiyonları kalp ve kanla ilişkilendiriyorum. Fotoğrafın enformatif alanıyla ilgili kısmı, ne kadar bilgi içerdiği, nasıl bir derinliğe ulaştığı bilgileri beyinle ilgilidir. Fotoğraf her zaman duygusal ya da analitik tarafımıza seslenir."
“İyi bir fotoğrafın alt yazıya ihtiyacı yoktur deniliyor basın fotoğrafçılığında. Bu bir mittir. Ama ben buna katılmıyorum. Çünkü fotoğrafın yazıya ihtiyacı olup olmaması fotoğrafın işleviyle ilgilidir, iyi veya kötü olmasıyla alakalı değildir. Haber fotoğrafının işlevi şudur; bize bir bilgi ve gösterdiği şeyin arka planını vermektir.”
Kaçmaz, etkili ve iyi fotoğraflarla ilgili şunları da ekledi;
*Belirleyici anın ortaya konduğu fotoğraflardır.
*Okuyucuyu soru sormaya teşvik eder.
*Okuyucuya yeni bir bakış açısı önerirler.
*Sembolik değerleri yüksek ve çoğunlukla zamansızdırlar.
Fotoğraflar üzerinden, fotoğraf okuması yapıldı. Aynı fotoğrafın yaratacağı iki ayrı bağlam tartışıldı. Manipülasyona uğramış fotoğraf örnekleri değerlendirildi.
Mehmet Kaçmaz, basın fotoğrafçısında var olması gereken etik kodlara değindi;
- Fotoğraflar yanlış temsil edilmemeli.
- Fotoğrafçılar için sahnelenmiş durumlardan uzak durulmalı
- Olan bitene müdahale edilmemeli.
- Klişe değerlendirmelerden uzak durulmalı
- Tüm konulara saygı ve tutarlılıkla yaklaşılmalı
- Edit yaparken içerik ve bağlam korunmalı
Katılımcıların yapacağı haberlerde, kullanacakları haber fotoğraflarını çekerken ve haber fotoğraflarının fotoğraf altı yazılarını yazarken dikkat etmeleri gereken noktaları da anlattı.
Fotoğraf altı yazısında dikkat edilmesi gerekenler;
- Fotoğraf altı yazısında kişisel değerlere yer verilmez.
- Yazıda nesnel bilgiler verilmelidir.
- Yazı deforme edilmemeli, yazıya önyargı katılmamalı.
- Yazıda kullanılan dile dikkat etmeliyiz.
Öğleden sonraki oturumda katılımcılar sahada fotoğraf çalışmasına çıktılar. Çekilen fotoğraflar ve hazırlanan alt yazılar, katılımcılarla birlikte değerlendirildi. (SO)
Mehmet Kaçmaz hakkında
1978 Ünye doğumlu. 2000 yılında İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde Halkla İlişkiler ve Tanıtım bölümünden mezun oldu. 1999 Marmara Depreminden sonra İzmit Bekirpaşa Çadırkenti’nde Dayanışma Gönüllüleri Derneği ve Fransız Les Enfants du Monde örgütünce yürütülen Depremden Sonra-Fotoğrafçı Çocuklar atölyesinde yer aldı.
2003 yılında Özcan Yurdalan’la birlikte bu atölyenin deneyim ve felsefesini konu alan Çocuklarla Fotoğraf kitabını hazırladı. İlerleyen yıllarda çeşitli kurumlarda (Fotoğrafevi, Fototrek, Nazım Hikmet Kültür Merkezi, Plato Film Okulu, Fotoğraf Vakfı, Galata Fotoğrafhanesi) temel fotoğraf, basın ve belgesel fotoğrafçılığı dersleri verdi.
Çalışmalarını 2004 yılından bu yana Nar Photos Fotoğraf Kollektifi bünyesinde sürdürüyor. 2003 yılından bu yana kişisel projeleri üzerinde çalışıyor bunun yanında yerli ve uluslar arası dergi ve gazeteler için editoryal fotoğraflar çekiyor. Fotoğraflarının yayınlandığı dergi ve gazeteler arasında GEO Magazin, Le Point, Le Figaro, National Geographic, Der Spiegel, Stern, Focus, Time, Frankfurter Allegemiene Zeitung, Fluter, Neue Zürcher Zeitung, Le Monde, L’Obs, Die TagesZeitung, Die Welt, Al Jazeera, Paris Match, Vogue, Amnesty Journal, Atlas, Habertürk, gibi dergi ve gazeteler yer almakta.
Atölye BİA hakkında |
IPS İletişim Vakfı/bianet'in AtölyeBia adıyla düzenlediği habercilik seminerleri medyanın farklı birimlerinden gazetecilere, işsiz bırakılmış gazetecilere, iletişim fakülteleri gazetecilik, radyo ve televizyon bölümlerinin öğrencilerine ve gazetecilik yapmak isteyen herkese açık. Atölye programları "Gazeteciliğe Giriş, Haber Fotoğrafçılığı, Hak Odaklı Habercilik, Toplumsal Cinsiyet Odaklı Habercilik, Barış Gazeteciliği, Yargı Haberciliği, Araştırmacı Gazetecilik, Habercilikte Yeni Medya, Gazeteciler için Görselleştirme Araçları, Dijital Güvenlik, Haber Fotoğrafçılığı, Çevre Haberciliği, Çocuk Odaklı Habercilik " gibi konuları kapsayacak. Haziran ayında başlayan program kapsamında Gazeteciler için Yeni Medya Atölyesi, Haber Fotoğrafçılığı Atölyesi, Kürtçe Habercilik ve Çeviri Yapmak Atölyesi, Çevre ve Kent Haberciliği Atölyesi,Yargı Haberciliği Atölyesi ve Gazeteciler için Haber Atölyesi gerçekleştirildi. 8 Kasım'da Gazeteciler İçin Haber Atölyesi başladı. Atölye 16 Kasım'a kadar devam edecek. Bu proje İsveç Uluslararası Kalkınma İşbirliği Ajansı (SIDA) desteğiyle gerçekleştiriliyor. |
* Atölye BİA haberleri için tıklayın.