New York Times'ın haberine göre yılbaşından bir gün sonra, Boulder, Colo.'dan John Reichert, 14 yaşındaki oğlu James'le hararetli bir tartışma yaşadı. Seni bir baba olarak yüzüstü bıraktım, dedi çocuğa umutsuzca.
Okulların kapatıldığı ve kapatıldığı uzun aylar boyunca, Reichert, birçok ebeveyn gibi, oğlunun video oyunlarına ve sosyal medyaya harcadığı, giderek artan zamanı göz ardı etti.
Şimdi, boş zamanlarını dağ bisikleti ve basketbol oynamaya yoğunlaştıran James, boş zamanlarının neredeyse tamamını (haftada yaklaşık 40 kişi) Xbox ve telefonuna ayırıyor.
Tartışmaları sırasında, babasına erişimi kısıtlamaması için yalvardı ve telefonunu "tüm hayatı" olarak adlandırdı.
"Devrim noktası buydu. Onun tüm hayatı?" diyen baba, çocuğunun bununla yaşamasını istemiyor.
Ekran kısıtlamaları gevşetilince
Koronavirüs salgınının yaklaşık bir yılı içinde, ülke çapındaki ebeveynler - ve dünya - çocuklarının her şeyi tüketen dijital hayata doğru giderek daha kaygan bir yola girmesini izliyor.
Salgın başladığında, birçok ebeveyn, hayal kırıklığına uğramış, huzursuz çocukları eğlendirmek ve meşgul tutmak için geçici bir yol olarak ekranlardaki kısıtlamaları gevşetti.
Ancak, bilgisayarların, tabletlerin ve telefonların okul ve sosyal yaşamın merkezi haline gelmesi ve haftalarca süren evde kalma kurallarının neredeyse bir yıla yayılmasıyla çoğu zaman kalan sınırlar buharlaştı.
Durum ebeveynleri ve bilim insanlarını da korkutuyor.
"Beyinleri plastik gibi"
Stanford Üniversitesi'nde psikoloji profesörü, bağımlılık uzmanı ve Obama'nın uyuşturucu politikası konusunda eski bir kıdemli danışmanı olan Keith Humphreys, "Destansı bir geri çekilme dönemi olacak" diyor.
Gençlerin "normal etkileşimlerde dikkatlerini birkaç saniyede bir ödül kazanmadan sürdürmelerini" gerektireceğini söyledi.
Bilim insanları, çocukların beyinlerinin ergenlik döneminden itibaren "plastik" olarak kabul edildiğini, yani değişen koşullara uyum sağlayabilecekleri ve geçiş yapabileceklerini söylüyorlar.
Bu, gençlerin çevrimdışı bir dünyada yeniden tatmin bulmasına yardımcı olabilir, ancak hızlı dijital uyarıma ne kadar uzun süre daldırırlarsa o kadar zorlaşır.
"Suçluluk hissetmeyin' dedik ama... "
Michigan Üniversitesi'nde çocukların mobil teknoloji kullanımı üzerine çalışan bir çocuk doktoru olan Dr. Jenny Radesky, salgının başlarında sayısız medya röportajı yaptığını ve ebeveynlere daha fazla ekran süresine izin verme konusunda suçluluk hissetmemelerini söylediğini belirtiyor.
Uzman, şimdi, çocuklarının ne kadar süre evde kalacağını bilseydi, farklı tavsiyeler vereceğini söylüyor.
"Muhtemelen aileleri okul saatleri dışında Wi-Fi'yi kapatmaya teşvik ederdim, böylece çocuklar her an, gece ve gündüz cazip hissetmezler," diyor ve ekliyor:
"Alışılmış bir davranışı ne kadar uzun süre yapıyorlarsa alışkanlığı kırmak daha zor olacak. "
Çocukların dünyasında yeni trendler
Endişe sadece gençlerin ve araların alışkanlıklarından ibaret değil. 10 yaşın altındaki çocukların lejyonları, Fortnite gibi oyunlara ve TikTok ve Snapchat gibi uygulamalara sayısız saat harcıyor.
Özellikle Amerika Birleşik Devletleri'nde 9 ila 12 yaş arasındaki çocuklar arasında popüler olan Roblox adlı bir uygulama, 2020'nin ilk dokuz ayında günde ortalama 31,1 milyon kullanıcı elde etti ve bir önceki yıla göre yüzde 82 arttı.
Ekran süreleri en az iki katına çıktı
Dünya genelinde 4-15 yaş arası çocuklar tarafından kullanılan on binlerce cihazda kullanımı izleyen bir şirket olan Qustodio'ya göre, çocukların ekran süresi Mayıs ayına kadar bir önceki yılın aynı dönemine göre iki katına çıktı.
Veriler, zaman geçtikçe kullanımın arttığını gösterdi:
Örneğin Amerika Birleşik Devletleri'nde çocuklar, Mart ve Nisan aylarında YouTube'da günde ortalama 97 dakika geçirirken, Şubat ayındaki 57 dakikaya yükseldi ve bir yıl önceki kullanımın neredeyse iki katı - İngiltere ve İspanya'da bulunan benzer eğilimlerle. Şirket, aylık artışı "The Covid Effect" olarak adlandırıyor.
"Tutsak bir izleyici kitlesi verdik"
Çocuklar, alternatif aktiviteleri veya eğlenceleri olmadığını söyledikleri için ekranlara yöneliyorlar - burası arkadaşlarıyla takıldıkları ve okula gittikleri yerdir - bu sırada teknoloji platformları, sanal para ödülleri veya "sınırlı sürüm" avantajlar gibi taktiklerle sadakati baştan çıkararak kazanç sağlar.
Seattle Çocuk Araştırma Enstitüsü Çocuk Sağlığı, Davranış ve Gelişimi Merkezi direktörü Dr. Dimitri Christakis, "Bu onlara bir armağan oldu - onlara tutsak bir izleyici kitlesi verdik: çocuklarımız," dedi.
Dr Christakis, maliyetin aileler tarafından karşılanacağını, çünkü artan çevrimiçi kullanım anksiyete, depresyon, obezite ve saldırganlıkla - "ve medyaya bağımlılıkla" ilişkili olduğunu söyledi.
(PT)