"Bir kediden dinledim bu öyküyü
Adını Şenlik koymuştum kedinin
Sokakta bulmuştu beni
Sokakta bırakıp gitti.
Aramadım bile
Koynumda geçirdiği gecelerden
Hurrem kalmıştı geriye."
Böyle başlıyor Barış Pirhasan'ın kaleminden çıkan Hurrem'in öyküsü.
İlk cümlelerinde saklı olan vaadi sonraki sayfalarına taşımayı başaran bir çocuk kitabı Hurrem. Şenlik'in mırıltılarından geriye kalan Hurrem bir kediye yaraşır biçimde yavaş yavaş sokuluyor okuyucuya, her adımında insanın üzerine çullanmayan temkinli bir sıcaklık, her sayfada bir kedi merakı...
İstanbul sokaklarında yaşayan bir sarmandan padişaha yar olur mu? Varsın olmaz desinler; telifini mi aldılar Hurrem'in! Olmuş işte. Şenlik söyledi. Kediler daha dürüst oluyor insanlardan. Onca saray entrikasını kediler çevirmedi herhalde. Evet, Hurrem oralardaydı ama koca bir tarihin sorumluluğunu bir kediye yüklemeye kalkmak, olacak şey değil. Kıskançlıktan söylenenleri boş verin; Şenlik ne demişti ona bakalım...
"Hurrem üç aydır Topkapı Sarayı'nda, haremde yatıp kalkıyor
Yediği önünde yemediği arkasında
Nerde o cılız sarman, anası gelse tanımaz
Tüyler kabarık, parlak
Kuyruk uzun ve nazlı, patiler yumuk
Ama herkes uyuya daldığında
Bir çift fosfor dolaşıyor Topkapı'nın çatılarında
Merak kediyi kedi yapar! Bilmediği, görmediği kalmamış sarayda
Kim kiminle buluşuyor gizlice, neler konuşuluyor
Dün gece Bostancıbaşı kimi götürdü o korkunç zındana
Valide Sultan ne dolaplar döndürüyor, Sadrazam'ın derdi ne
Resim, koku ve ses olarak kedi sözlüğüne
Bir bir yazılıyor bunlar"
Bir de Hurrem'in kitabında yazılı tabii. Sadece yazılı mı? Ceren Oykut'un karakalem çalışmasıyla rengini alıp ruhunu verdiği sarman Hurrem'i görsel olarak da yerleştiriyor okuyucunun belleğine. Okuyucu çocuk mu, yetişkin mi; bilmem. Kedinin gözünden mi, kendi ağzından mı okuyor; farketmez. Bildiğim Şenlik'in sözü, Pirhasan'ın kalemi, Oykut'un çizgileri tarihi daha keyifli kılmış. Tarihe kedi gözüyle bakmanın bu kadar tat vereceğini kim bilebilirdi?.. (YY)
HURREM / Yazan: Barış Pirhasan, Çizen: Ceren Oykut, İletişim Yayınları, İsstanbul, Ekim 2011, 47 sayfa.