"Bir dize şiiri, bir paragraf romanı, bir muhalif resmi, işkencelerle sanatçıların burunlarından fitil fitil getiren bir güç hangi sanata destek çıkar? Devletin savunma ihalelerini alan bir firma neden biz sanatçılara sponsor olur?"
Kamusal Sanat Laboratuvarı, 12. İstanbul Bienali'ne Koç Holding'in sponsor olmasını protesto etmek amacıyla bir "karşı etkinlik" düzenledi.
Kamusal Sanat Laboratuvarı'ndan Niyazi Selçuk, bianet'e yaptığı açıklamada, "bienalin kendisine karşı olmadıklarını, bilakis önem verdiklerini ancak darbeye destek veren birinin şirketinin sanat etkinliğine sponsor olmasını istemediklerini" söyledi.
Koç Holding'in kurucusu Vehbi Koç'un 3 Ekim 1980'de, Kenan Evren'e yazdığı mektubu bienalin tanıtım kartlarına basan Kamusal Sanat Laboratuvarı, ziyaretçilerin "kazı-kazan" yöntemiyle mektubu okumasını sağladı.
Bienal açılışına giden 15 kişilik ekip, kartları ziyaretçilere dağıttı. Bienal kartlarının üzerindeki parlak zemin kazındığında, altından Koç'un mektubu çıkıyor.
12. İstanbul Bienali'nin "İsimsiz" şeklindeki temasına gönderme yaparak adı "İsimsiz mektup" konulan mektubun bulunduğu kartlar, ana sponsor Koç Holding'in Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç ve Bülent Eczacıbaşı'na da verildi. Selçuk, Koç ve Eczacıbaşı'nın kartları aldıklarını ancak açmadıklarını söyledi.
"İsimsiz mektuplara" katılımcıların çok ilgi gösterdiğini, olumlu tepkiler aldıklarını söyleyen Selçuk, "Hatta bienale katılmış olan bazı sanatçılar kartları dağıtmamıza yardım etmek istedi" diye konuştu. Koç'un Evren'e yazdığı mektup şöyle:
"Emrinize amadeyim"
"Sayın Kenan Evren,
Yakalanan anarşistlerin ve suçluların mahkemeleri uzatılmamalı ve cezaları süratle verilmelidir. Polis teşkilatı teçhiz edecek ve onu kuvvetlendirecek imkânlar genişletilmeli, gerekli kanunlar bir an önce çıkarılmalıdır.
İşçi-işveren ilişkilerini düzenleyecek olan kanunlar asgari hata ile çıkarılmalıdır. Bazı sendikaların Türk Devleti'ni ve ekonomisini yıkmak için bugüne kadar yaptıkları aşırı hareketler, göz önünde bulundurulmalıdır.
DİSK'in kapatılmış olmasından dolayı bir kısım işçiler sendikal münasebetler yönünden bekleyiş içindedirler. Militan sendikacılar bu işçileri tahrik etmek ve faaliyeti devam eden sendikaların yönetim kadrolarına sızarak davalarını devam ettirmek niyetindedirler. Bu durum bilinerek hazırlanacak kanunlarda gerekli tedbirler alınmalıdır.
Komünist Parti'nin, solcu örgütlerin, Kürtlerin, Ermenilerin, birtakım politikacıların kötü niyetli teşebbüslerini devam ettirecekleri muhakkaktır, bunlara karşı uyanık olunmalı ve teşebbüsleri mutlaka engellenmelidir. Zatıalilerine ve arkadaşlarınıza muvaffakiyetler temenni ediyorum. Emrinize amadeyim."
Uluslararası İstanbul Bienali 2007'den beri Koç Holding'in sponsorluğunda gerçekleştiriliyor. Holding, önümüzdeki 15 yıl boyunca da ana sponsor olacak.
Kamusal Sanat Laboratuvarı, "Bir dize şiiri, bir paragraf romanı, bir muhalif resmi, cezaevlerinde işkencelerle sanatçıların burunlarından fitil fitil getiren bir güç hangi sanata destek çıkar? Devletin savunma ihalelerini alan bir firma neden biz sanatçılara sponsor olur?" diye soruyor.
Bertolt Brecht'in "Üç Kuruşluk Opera" adlı eserinden yola çıkan 11. İstanbul Bienali de temasını "İnsan Neyle Yaşar?" olarak belirleyerek tepki çekmişti. Kamusal Sanat Laboratuvarı bunu "sermayenin Brecht'i şefkatle bağrına basması" olarak tanımladı. Selçuk, "insanın neyle yaşayacağını soracak en son kurumun Koç Holding olacağını düşünüyoruz" dedi.
Kamusal Sanat Laboratuvarı'nın eserleri, Taksim'deki Karşı Sanat'ta 22 Eylül saat 18:00'de açılacak "Diyarbakır Hapishanesi Ne Yana Düşer" sergisinde sergilenecek. (AS)