bianet editörleri, yazarları ve dostları her hafta Cuma günü izledikleri filmleri, okurlarıyla paylaşıyor. Yani “Biz izledik, beğendik, izlemediyseniz izleyin; izlediyseniz belki yeniden izlersiniz” diyorlar…
Deccal
Antichrist (Deccal), 2002
Yön: Lars von Trier
Oyn: Willem Dafoe, Charlotte Gainsbourg
Trier'in psikanaliz literatüründen sonuna dek faydalandığı filmde yüzeyde çocuklarını kaybettikten sonra, bir orman kulübesinde olayı unutmaya çalışan bir çiftin yaşadıkları travmayı aktarıyor. Ancak bu cümle filmin anlattığına dair aslında pek bir şey söylemiyor. Film kadın ve erkeğin doğasına dair bir çeşit sorgulama. Trier sağlam argümanlarla desteklediği altmetni giderek yükselen bir tempoda, kelimenin tam anlamıyla oyuncuların muhteşem performanslarını öne çıkararak sunuyor seyirciye. (HK)
Dünyada 20.000 Gün
20.000 Days on Earth (Dünyada 20.000 Gün), 2014
Yön: Iain Forsyth, Jane Pollard
Oyn: Nick Cave, Susie Bick, Warren Ellis
Dünyadaki 20 bininci gününü kutlayan Avustralyalı söz yazarı ve şarkıcı Nick Cave’in günlük yaşamına konuk oluyoruz. Diğer yandan da, sanatçının yaratıcılık, hayat, kadınlar, müzik ve yaşlanmak üzerine “kafa-açıcı” aforizmalarına maruz kalıyoruz. Hayranlarına tavsiye etmeye gerek duymuyorum bile, birkaç aydır izlediğim en iyi filmdi diyebilirim. (Barış Mumyakmaz)
Hotel Lux
Hotel Lux, 2011
Yön: Leander Haussman
Oyn: Michael Herbig, Jurgen Vogel, Thekla Reuten
Sene 1938. Nazi Almanyasından Rusya’ya kaçılan yıllar. Sahte pasaportla Moskova’ya kaçan ve herkes gibi Hotel Lux’e yerleşen bir Almanyalı, hem komedyen hem de apolitikse ne olur? “Politiklerle” aynı kaderi paylaşır mı? Peki buradan bir komedi çıkar mı?
Çıkar, hem de en karasından. (AS)
Belleville’de Randevu
Les Triplettes de Belleville (Belleville’de Randevu), 2003
Yön: Sylvain Chomet
Seslendirenler: Michèle Caucheteux, Jean-Claude Donda, Michel Robin
Animasyonun başka bir tarzda ve Hollywood dışında da çok keyifli, çok izlenesi yapılabileceğini gösteren filmlerden biri. Filmin tek şanssızlığı Kayıp Balık Nemo'yla (Finding Nemo) aynı yıl yapılması; muhtemelen bu nedenle iki Oscar adaylığını da ödüle çeviremedi. Tabii bunda biraz da Oscar'ı Amerikalıların veriyor olmasının etkisi vardır herhalde. Yine de filmin Oscar dışında çok sayıda ödülü olduğunu unutmamak gerek. Farklı bir tarz, farklı bir estetik peşinde koşanlar için ideal bir film. (YY)
Hayat Var
Hayat Var, 2008
Yön: Reha Erdem
Oyn: Elit İşcan, Erdal Beşikçioğlu, Levent Yılmaz
Sarhoş babası, hasta dedesi, yalnız gecekondusu içinde kız çocuğu Hayat, koca bir “denizde”, hayalleri ve kırmızı rujuyla tek başına büyüme mücadelesi veriyor. (NV)
Eastwick Cadıları
Witches of Eastwick, (Eastwick Cadıları), 1987
Yön: George Miller
Oyn: Cher, Susan Sarandon, Michelle Pfieffer, Jack Nicolson
Rhode Island’ın Eastwick kasabasında hayatlarındaki erkeklerden çok çekmiş üç kadının gizemli güçler kazanmasının ardından hayatlarına giren bir “şeytani” bir erkekle olaylar gelişir.
1987 yapımı film, John Updike’ın aynı isimli romanının uyarlaması. Başrollerinde Cher, Susan Sarandon, Michelle Pfieffer ve Jack Nicolson’ın yer aldığı film (ve roman) pro-feminist olmaktan kadın düşmanı olmaya kadar çok çeşitli yorumlar aldı.
Bense filmin oldukça feminist bir noktada olduğuna inanıyorum. Hayatlarındaki erkeklerle toplumsal kimlikleri belirlenmiş olan Alexandra, Jane ve Sukie’nin ilk olarak “cinsel devrimleri” ile küçük cemaatlerine attığı tokat paha biçilmez. Pek tabii çok eşliliğin “şeytani erkek” Daryl van Horn’un cinsel devrim ve çokeşliliği sonuna kadar erkek egemen yorumuyla kendine yontmasının sonucu ise filmin film sahnesi ve aynı zamanda feminist duruşu.
“Kadınları güçlendiren erkeklerin” feminist argümanları kendi “erkekliklerine” yontmaya başladıklarına başlarına gelebileceklerin güzel bir parodisi. İzlenesi, sevilesi… (EA)